ciasto marchewkowo-migdałowe – carrot almond cake


Uwielbiam ciasto marchewkowe. Bardzo często je piekę, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Mam od wielu lat sprawdzony przepis na mufiny o nazwie morning glory muffins, i ten przepis, z dużą ilością cynamonu jest według mnie najlepszy.

Ostatnio kupiłam książkę kucharską mojej ulubionej autorki: Deborah Madison pt. Vegetable Literacy. A tam…. pierwszą rzeczą, która mi wpadła w oko jest ciasto marchewkowo-migdałowe.

Oczywiście natychmiast je upiekłam. O dziwo jest bardzo podobne do mojego ciasta Torta primavera – przepis poniżej. To ciasto ma smak migdałowo-cytrynowy. Piękny pomarańczowy, wiosenny kolor.

 Autorka podaje je z ricottą wymieszaną ze śmietaną, skórką cytrynową i miodem. Ja podaję to ciasto z kremem cytrynowym, aby wzmocnić cytrynowy smak, ale łyżka jogurtu typu greckiego ze skórką cytrynową lub pomarańczową może być wystarczająca.

Smacznego.

Xoxo, Lilka





Składniki:
4 łyżki stopionego masła, schłodzonego
1,5 miarki migdałów mielonych, blanszowanych
starta skórka z 2 cytryn
0,75 miarki cukru
1,25 miarki mąki
2 łyżeczki proszku do pieczenia
0,25 łyżeczki soli
4 duże jaja
0,25 łyżeczki ekstraktu migdałowego
2 miarki  startej marchwi

Wykonanie:
Oddzielamy żółtka od białek. Białka ubijamy na sztywno. Zółtka ubijamy z cukrem  i  skórką cytrynową i ekstraktem migdałowym (ja zmniejszam ilość cukru o połowę), aż żółtka staną się bladożółte.

W osobnej misce przesiewamy mąkę, proszek do pieczenia, sól i mielone migdały. Jeżeli nie macie mielonych migdałów, to całe migdały miksujemy w robocie z mąką, proszkiem i solą.

Dodajemy suche składniki do żółtek, mieszamy dokładnie, dodajemy masło. Następnie w trzech partiach dodajemy białka. Na koniec dodajemy do masy marchewkę.

Przekładamy masę do blachy wysmarowanej masłem i pieczemy w nagrzanym piekarniku w temperaturze 175 st.C przez 40 do 45 minut.