tort imbirowo-limonkowy słodzony pietruszką - ginger-lime torte with parsnips


W jednej z ostatnio kupionych książek, którą omawiałam: ‘I love NY’, znalazłam przepis, który mnie bardzo zainspirował. Było to ciasto z pasternakiem. Uwielbiam ciasto marchewkowe, to już wiecie J. Tak więc ciasto z pasternaku jest kolejnym ciastem do kolekcji ciast warzywnych. Jest jeszcze ciasto z buraków ćwikłowych i też pracuję nad jego koncepcją.

Ale wracając do ciasta z książki, przyprawy użyte - cynamon, goździki i sposób pieczenia bardziej je plasują w rejonie ciast jesiennych.

A ja chciałam je upiec teraz, wiosną, i do tego musiałam tak dopasować przyprawy, aby bardziej pasowało do obecnej pory roku. Wybór więc padł na imbir, trawę cytrynową i limonkę.

Nie mam pasternaku więc użyłam korzeń pietruszki. Nie lubię zbyt słodkich deserów, więc pomyślałam sobie, że pietruszka świetnie się sprawdzi w roli słodzika, i nie myliłam się.

Ciasto jest bardzo dietetyczne. Ma świeży aromat i smak imbiru i limonki. I wygląda pięknie. Urokiem tego ciasta jest połączenie formalnego sposobu podania z rustykalnym wykończeniem.

Xoxo, Lilka


2 ciasta o średnicy 15 cm
Składniki:

puree z pietruszki

2 korzenie pietruszki
sól
1 łyżeczka proszku z trawy cytrynowej lub 1 łodyga świeżej trawy cytrynowej

ciasto

1,5 szklanki mąki
1/3 szklanki cukru trzcinowego
½ szklanki puree z pietruszki
1 łyżeczka proszku do pieczenia
½ łyżeczki imbiru sproszkowanego
½ łyżeczki soli
3 duże jajka
1/3 szklanki oleju neutralnego
skórka i sok z jednej limonki
¼ szklanki rodzynek
5 moreli suszonych pokrojonych w kostkę
½ szklanki migdałów prażonych

krem

1 szklanka ricotty
½ szklanki serka mascarpone
sok i skórka z jednej limonki
                                                            1 łyżka cukru pudru              

dżem morelowy

Wykonanie:

puree z pietruszki

Pietruszkę wkładamy do garnka z solą i trawą cytrynową, dodajemy wodę, tak aby zakryła pietruszkę i gotujemy do miękkości. Miksujemy pietruszkę z odrobiną wody z gotowania na puree, które nie może być zbyt rzadkie.
ciasto

W misce przesiewamy razem mąkę, proszek do pieczenia i imbir.

W osobnej misce rozbijamy jaja, cukier i sól. Miksujemy jajka do uzyskania piany. Do jajek dodajemy dokładnie miksując: skórkę i sok z limonki, odmierzone puree z pietruszki oraz olej.

Stopniowo łączymy mokre składniki  z suchymi składnikami dokładnie miksując.

Na koniec dodajemy rodzynki, morele i migdały.

Przekładamy ciasto do foremek, napełniając je po równo.

Pieczemy ciasto w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni C około 50 minut aż będą zarumienione i patyczek włożony do środka będzie suchy.

krem

Wszystkie składniki kremu mieszamy dokładnie do uzyskania  gładkiej konsystencji.

Po wystudzeniu ciasta przekrajamy każdą część  na pół. Wyrównujemy  płaty ciasta. Jeżeli ciasto jest zbyt suche nawilżamy je syropem z limonki.

Jedną część smarujemy dżemem morelowym. Kładziemy na niej drugi płat. Na wierzchu smarujemy połową kremu z ricotty. Kładziemy na to kolejny płat ciasta posmarowanego dżemem morelowym. Na tym umieszczamy ostatni płat ciasta i dekorujemy pozostałym kremem.

Nie ozdabiamy brzegów, pozwalamy by krem nieco wypływał na zewnątrz i był nierówny. 

Przyozdabiamy stokrotkami lub bratkami.