sałatka z fig i opuncji pieczonych w wędzonym boczku - salad of figs and opuncia roasted in bacon


Na rynku pojawiły się figi. Piękne owoce o skórzastej, fioletowej skórce i zmysłowym czerwonym wnętrzu. Słodkie i soczyste.

Kilka lat temu, w książce ‘Salads’ James’a McNaira znalazłam przepis na figi pieczone w boczku,  podane z rukolą w lawendowym winegrecie. Bardzo mnie zaintrygował ten przepis, zrobiłam go pewnego razu i wsiąkłam totalnie. 

Jest to jedna z najlepszych sałatek jakie kiedykolwiek jadłam. Specjalnie do tej sałaty trzymam w butelce oliwę doprawioną nasionami lawendy.

Słodko wędzony smak fig pieczonych w boczku jest skontrastowany z lawendowo-ziołowym smakiem sosu. Pycha.

Znalazłam też ostatnio owoce opuncji, której inna nazwa to figa indyjska, uznałam, że będzie świetnym zamiennikiem dla fig. Gdybyście znaleźli opuncje możecie je dodać do tej sałaty.

Xo, Lilka


Proporcja na 4 osoby
Składniki:

8 fig
16 plastrów boczku

4 szklanki listków rukoli
4 łyżki oliwy z nasionami lawendy
1 łyżka octu z czerwonego wina
1 łyżeczka miodu
sól i pieprz

ser pleśniowy

2 łyżki orzeszków pinii (opcjonalnie słonecznik)

Wykonanie:

Oliwa lawendowa – kilka dni wcześniej łączymy w słoiczku 4 łyżki oliwy z 1/2 łyżeczki  nasion lawendy.

Figi kroimy na pół. Owijamy figi plastrami boczku i układamy na blasze. Oprószamy figi pieprzem.

Pieczemy figi w piekarniku przez 30 minut, aż boczek będzie chrupiący i rumiany.

Podczas gdy figi się pieką,  wkładamy do piekarnika orzeszki pinii aby je trochę podpiec.

W międzyczasie przygotowujemy sos: mieszamy miód z octem, doprawiamy go pieprzem i solą, na koniec dodajemy oliwę lawendową.

Rukolę mieszamy z 2 łyżkami sosu i rozkładamy ją na talerzach. Na wierzchu układamy po 4 kawałki pieczonych fig grillowanych w boczku. Całość skrapiamy sosem. Posypujemy wszystko pokruszonym serem pleśniowym i orzeszkami pinii.