delikatna sałata masłowa z sosem zielonej bogini - refined salad of butter lettuce with green goddess sauce


Zdałam sobie ostatnio sprawę jak bardzo zaniedbałam naszą swojską i pyszną sałatę masłową. Koncentrowałam się na rukolach, romanach i cykoriach,  a gdzie zielona i wiosenna sałata?

Otóż pojawił się nowy, jesienny zbiór sałaty dlatego zrobiłam delikatną sałatę masłową z sosem zielonej bogini.

Przepieknie zielony sos był bardzo popularny w latach 70. i 80-tych, a i dzisiaj jest jak najbardziej na czasie. Odchudziłam go trochę, rezygnując z majonezu i śmietany na rzecz jogurtu i oleju. 

Xo, Lilka


Proporcja na 4 osoby
Składniki:

4 głowy sałaty masłowej
2 marchewki
10 rzodkiewek
4 ogórki
4 pomidory
po ½ papryki czerwonej i żółtej pokrojonych w cienkie paseczki

sos
½ szklanki jogurtu
1 ząbek czosnku
3 łyżki oleju
sok i skórka z 1 cytryny
½ szklanki pietruszki
½ szklanki szczypioru
½ szklanki ziół: bazylia, estragon, tymianek
sól i pieprz


Wykonanie:

Przygotowujemy warzywa: marchew kroimy ręcznie lub na mandolinie na słupki; ogórki obieramy i kroimy na słupki; rzodkiewkę kroimy na słupki. Pomidory przepoławiamy i wydrążamy pozbywając się  nasion i wewnętrznych membran. Kroimy pomidory w paseczki.

W  sałacie rozdzielamy liście, myjemy je i osuszamy.

Przygotowujemy sos: wszystkie składniki wkładamy do blendera i miksujemy na gładko.

Liście sałaty doprawiamy delikatnie pieprzem i solą i mieszamy z połową paseczków warzywnych.

Układamy sałatę na talerzach, kładąc liście jeden na drugim zaczynając od największych do najmniejszych. Posypujemy sałatę pozostałymi warzywami.

Całość polewamy hojnie sosem zielonej bogini.