TARTA KAWOWA - COFFEE TART



Pomysł na tartę kawową zaczerpnęłam od Pierre’a Herme, którego tarta kawowa a także kawowy ganache do makaroników jest dla mnie niedoścignionym wzorem.

Jak pisałam jakiś czas temu, od mojej miłej znajomej Kasi Po dostałam pyszne wiktuały. Wśród nich był absolutnie genialny ajerkoniak.  Zaplanowałam sobie wykorzystanie części ajerkoniaku do zrobienia kremu kawowego do tej właśnie tarty.

Jeszcze nie robiłam kawowego kremu w ten sposób, to znaczy z taką ilością alkoholu, ale smak i gęstość kremu wyszły idealne. Dokładnie takie, jakich się spodziewałam.

xo

2 tarty o średnicy 20 cm

Składniki:

kruche ciasto
1/4 szklanki migdałów blanszowanych
1/4 szklanki cukru pudru
1 i 1/2 szklanki mąki
1/4 łyżeczki soli
1/2 kostki masła, pokrojonego w kostkę
1 żółtko
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego

krem kawowy
3 żółtka
1/2 szklanki cukru
¼ szklanki podwójnego espresso
2 szklanki ajerkoniaku
2 tabliczki białej czekolady
1 szklanka bitej śmietany
2 łyżeczki żelatyny

1 tabliczka białej czekolady

Wykonanie:

kruche ciasto:

Do malaksera wkładamy migdały, mąkę, cukier, sól. Miksujemy aż migdały będą zmielone, dodajemy do mąki masło, żółtko i wanilię. Miksujemy aż ciasto zbierze się w kulę. Formujemy z ciasta 2 dyski i wkładamy do lodówki aby ciasto odpoczęło.

Wykładamy ciastem  2 formy na tartę, schładzamy jeszcze raz, nakłuwamy spód widelcem, pieczemy 20 minut „na ślepo” w temp. 200 st. C, aż ciasto będzie lekko złote. Usuwamy pergamin z obciążnikami i podpiekamy  w temperaturze 180 st.C przez następne 10 minut.

krem kawowy:

Jajka ucieramy z cukrem, ajerkoniakiem i kawą w misce nad garnkiem gotującej się wody. Gotujemy na parze ciągle mieszając, aż krem zgęstnieje. Po przeciągnięciu palcem po łyżce powinna zostać kreska.

Krem przecieramy przez gęste sito, aby pozbyć się zabrudzeń, np. zważonego żółtka. Dodajemy do kremu białą czekoladę połamaną na małe kawałki. Mieszamy aż czekolada się połączy z kremem kawowym. Krem schładzamy.

Żelatynę rozpuszczamy w zimnej wodzie, przekładamy do rondelka i zagotowujemy aby się dokładnie rozpuściła. Dodajemy żelatynę do kremu kawowego. Dokładnie mieszamy. Ubijamy śmietanę 30%, dodajemy delikatnie do kremu kawowego.
Przekładamy krem do upieczonych kruchych spodów.

W misce nad wrzącą wodą rozpuszczamy białą czekoladę. Polewamy białą czekoladą krem kawowy.

Podajemy schłodzoną.