JAJKA ZAPIEKANE Z PAPRYKĄ I POMIDORAMI - SHAKSHUKA - EGGS BAKED WITH PEPPERS AND TOMATOES



Moi znajomi, globtotterzy, którzy objechali niemal cały świat, wybrali się do Izraela. W Tel Awiwie, już pod koniec pobytu, poszli na śniadanie, do miejscowej knajpy nad morzem, gdzie podawano tradycyjne, lokalne potrawy.

Ona, będąc po lekturze Jerozolimy Ottolenghiego zamówiła co? No tak, shakshukę. On: śniadanie kontynentalne. KONTYNENTALNE!!!

Oczywiście spróbował shakshuki od żony i okazało się, że bardzo mu posmakowała. „Nie wiedziałem, że to takie dobre” mówi mi po powrocie.  

„Dobrze”, mówię, „zapraszam na shakshukę do mnie. Będzie okazja by coś dla was ugotować”.

Zatem zrobiłam shakshukę w mojej wersji – wyszła mi wyjątkowo smaczna.

Jajka smażone (duszone) w warzywach. Potrawa pochodzi z północnej Afryki. Wspaniałe, kolorowe i aromatyczne warzywa : cebula, papryka i pomidory smażone w oliwie i w tym zatopione jajka.

Wariacji tej potrawy jest wiele i każdy może użyć składniki i doprawić ja według swego upodobania. Moja wersja zawiera paprykę pul biber (inaczej Aleppo) oraz sumak. Jeżeli nie możecie ich dostać użyjcie pieprzu kajeńskiego lub harissy i skorki z cytryny zamiast sumaku.

Podajemy z chlebem.

xo

Porcja na 4 osoby

Składniki:

8 jajek

2 czerwone cebule
1 lub 2 czerwona papryki
1 żółta papryka
4 pomidory

oliwa
½ łyżeczki papryki pul biber (Aleppo) można zastąpić pieprzem kajeńskim
½ łyżeczki kminu rzymskiego
½ łyżeczki kolendry
1 łyżka przecieru pomidorowego
½ łyżeczki sumaku lub skórki z cytryny
sól i pieprz

pietruszka zielona posiekana
szczypior, posiekany
nasiona granatu


Wykonanie:

Papryki myjemy, przecinamy, usuwamy gniazda nasienne i kroimy na paski. Cebule obieramy i  kroimy w piórka. Pomidory siekamy grubo.

Na dużej patelni rozgrzewamy oliwę, dodajemy cebulę, doprawiamy ją solą i smażymy na małym ogniu pod przykryciem z kolendrą i kminem aż zmięknie.

Gdy cebula jest gotowa dodajemy do niej paprykę i pomidory. Doprawiamy ostrą  papryką i  dodajemy przecier pomidorowy rozpuszczony w ¼ szklanki wody. Dusimy przez chwilę.

W warzywach tworzymy łyżką osiem zagłębień, w każde wbijamy jajko. Jajka solimy i pieprzymy, i posypujemy sumakiem. Przykrywamy patelnię pokrywką i dusimy aż białka się zetną.

Przed podaniem posypujemy pietruszką, szczypiorem i nasionami granatu.