CIASTO MARCEPANOWE MONTMARTRE - MONTMARTRE MARZIPAN CAKE



Dzisiaj kolejna próba ciasta bez glutenu. I muszę przyznać całkiem udana. To ciasto to nic więcej niż marcepan z masłem i jajkami, z niewielką ilością mąki migdałowej i mąki ziemniaczanej.

Wyszło z tego ciasto gęste, ale lekkie. Bardzo wilgotne i mało słodkie. Posmarowałam je pod koniec pieczenia lekko cierpkim dżemem morelowym, a na koniec polałam sosem jeżynowym.

Ciasto nosi nazwę Montmartre pave, czyli kostka brukowa z Montmartre, malowniczej dzielnicy Paryża. Ja dla zrobiłam je w okrągłej formie, bo taka wydała mi się odpowiednia. 

Polecam,

xo

Składniki:

2 kostki marcepanu, około 400 gram
5 jajek, rozdzielone żółtka od białek
1/2 kostki stopionego masła
1 łyżeczka proszku do pieczenia
4 łyżki mąki migdałowej
2 łyżki mąki ziemniaczanej
4 łyżki likieru pomarańczowego

na wierzch ciasta

pół szklanki dżemu morelowego
coulis z czerwonych owoców, ja użyłam coulis z jeżyn, tutaj przepis na sos truskawkowy

Wykonanie:

Rozdzielamy jajka. Białka ubijamy na sztywno. Żółtka odstawiamy na bok.

W misce miksujemy rozdrobnioną masę marcepanową. Dodajemy do niej stopniowo żółtka dokładnie mieszając. Następnie do marcepana dodajemy roztopione i ostudzone masło, miksujemy wszystko na gładką masę.

Kolejnym krokiem jest dodanie na małych obrotach miksera, proszku do pieczenia, mąki migdałowej i mąki ziemniaczanej. Dolewamy likier pomarańczowy i mieszamy ciasto bardzo dokładnie, zbierając masę z brzegów miski.

Na koniec, dodajemy do masy ubite na sztywno białka, w trzech częściach, delikatnie mieszając.
Pieczemy przez 40 minut w temperaturze 160 stopni. Kiedy ciasto będzie już upieczone, wierzch smarujemy dżemem morelowym i podpiekamy dodatkowo 5-10 minut.

Po wyjęciu ciasta z piekarnika polewamy je kilkoma łyżkami sosu owocowego.

Przepis pochodzi z książki Paris Sweets, Dorie Greenspan.